Det började när föreningen Somaliland vände sig till ABF Malmö och ville starta en studiecirkel i hälsosam matlagning.
Inom föreningen hade man sett att det fanns hälsoproblem kopplade till övervikt och att många av medlemmarna gärna ville lära sig att laga nyttigare mat.
Våren 2013 hölls den första studiecirkeln med Stefan Persson, som är kock med lång erfarenhet av dietmatlagning.
Den blev så populär att Stefan genast fick dra igång fler. Hittills har alla cirklar varit fullsatta och på
träffarna dyker det ofta en eller ett par extra deltagare som också vill vara med.
Den första studiecirkelträffen är teoretisk och handlar om näringslära och sambandet med kost och motion, som hur och när man bör äta och varför.
En tolk från föreningen finns med första gången, eftersom en del av deltagarna är nyanlända i Sverige och inte talar mycket svenska.
För en del blir cirkeln därför även en övning i svenska. De kommande träffarna lagas det mat för fullt, ofta upp till tre rätter och en efterrätt

er träff. Deltagarna får ansvar för olika uppgifter och rätter.
Många av deltagarna äter i vanliga fall till stor del snabba kolhydrater, säger Stefan.
Och mycket socker. På cirkeln har vi till exempel gjort omelett på grönsaker och
rester från kylskåpet. Jag vill gärna laga och förmedla recept som kan anpassas efter vad
man har hemma. Stefan har jobbat som dietkock på diabeteskliniken på Skånes Universitetssjukhus
i Malmö och är själv diabetiker. Han är van vid att laga mat som är hälsosam och näringsrik. Jobbet som studiecirkelledare har han nu haft i tre år, och han håller studiecirklar i olika former av matlagning för  både barn och vuxna. Genom den här cirkeln vill jag gärna öppna vägen till att laga mat med svenska råvaror, de som är billiga och går att köpa enligt säsong, säger Stefan. Souad Sabri är en av deltagarna på en av höstens cirklar, som hålls i Värner Rydénskolans hemkunskapssal i Rosengård. Hon har bott i Sverige i 6 år och hörde talas om studiecirkeln av ett par vänner i föreningen. Jag har lärt mig laga nyttigare mat, och även nyttigare kakor. På det somaliska viset kokas ris med mycket olja, nu har jag lärt

mig koka det på nyttigare vis med bara vatten och grönsaker i stället, säger Souad.
Lax på saltbädd, lagad i ugn med kryddor och helt utan tillsatt fett och olja är en annan favorit från studiecirkeln, liksom potatismos med rotfrukter, som även hennes treåriga dotter blivit väldigt förtjust i. Sockerkakan med äpplen och kanel har också blivit populär bland släkt och vänner.
Souad har även fått upp ögonen för en del nya råvaror och därmed fått mer att välja på i matbutiken.
– Tidigare köpte jag bara frysta grönsaker. Nu väljer jag gärna de färska med mycket färg, som paprika, gurka och
tomat. Mycket av det vi har lagat mat av är sådant som jag bara såg rakt förbi i affären förut, säger Souad.
Kvinnorna i föreningen har pratat så mycket om matlagningscirkeln att männen nu också börjar bli nyfikna och vill vara med. Hittills har Stefan haft fullt upp att möta önskemålen om fler cirklar för enbart kvinnorna i föreningen,
men kanske blir det ytterligare möjligheter för fler cirklar framöver.